Flag Counter
Student log in

Username or email: 

Password: 



Provided by Live Worksheets

Seesaw


Училищният тормоз и как да се справяме с него

„Не може да играеш с нас!”, „Много си тъп!”, „Къде си тръгнал с тия грозни дрехи?!”, „Дай ми играчката!”, „Разкарай се от тук!”, „Зубрач!”. Чували ли сте тези реплики… Съществува име за подобно отношение – нарича се „булинг” или „тормоз”.

Тормозът е най-често срещаната форма на насилие в днешните училища. За съжаление се среща и в детските градини. Той прави климатът в училище заплашителен, страшен за децата. Предизвиква самота, депресия, тревожност, хранителни разстройства… И наранява всички – жертвите, насилниците, свидетелите.

Всяко дете има правото да се чувства сигурно, уважавано и приемано в училище или в детската градина – да учи, да работи и да се наслаждава на училищните активности без страх от физическа или психическа заплаха. За съжаление нито размера на училищната такса, нито престижността на квартала, нито познатите в училищното ръководство могат да гарантират, че детето ни няма да стане жертва на тормоз.

Анти-булинг кампанията би трябвало да ангажира и училищното настоятелство, и  децата, и родителите. Всички да са активни участници в осигуряването на безопасни и сигурни класни стаи, коридори, тоалетни, спортни площадки.

В какво се изразява булинга?

Тормоз се нарича явление, при което едно дете (или група деца) наранява, унижава или плаши друго дете целенасочено отново и отново. Това може да се случва по много начини:

·         Бутане, блъскане

·         Препъване

·         Ритане

·         Удряне, шамаросване

·         Подхвърляне на расистки, сексистки и фанатични забележки

·         Наричане с прякори

·         Изнудване

·         Правене на иронични забележки

·         Отправяне на заплахи

·         Щипане

·          Разпространяване на слухове и лъжи

·         Кражба или унищожаване на нечии вещи

·         Изпращане на груби имейли или бележки

·         Измъчване, тормоз

·         Злоупотреба с профила на личността във виртуалното пространство

Как да разберем дали детето ни е жертва на тормоз:

·         Губи интерес към училище, отказва да ходи на училище;

·         Предпочита да си смени маршрута до училище;

·         Изглежда щастливо през уикендите, но очевидно в по-различно настроение през останалите дни от седмицата;

·         Внезапно започва да предпочита повече компанията на възрастните;

·         Често се разболява, има кошмари или нарушения на съня;

·         Прибира се вкъщи с необясними драскотини, синини, разкъсвания на дрехите;

·         Изглежда отдръпнато, тревожно, страхливо, но не пожелава да каже на какво се дължи настроението му;

·         Развива внезапно поведенчески промени – подмокряне на леглото, тикове, загуба на апетита, заекване;

·         Търси непрекъснато протекция;

·         Няма, или има малко, приятели, рядко го канят на социални събития;

·         Развива интерес към филми и видео игри с насилие;

·         Избягва посещение на зоните около училище;

·         Споделя за намерение да избяга или да се самоубие.

Какво да правим, ако детето ни е жертва на тормоз: 

·         Запазете спокойствие – осигурете ефективна връзка с училището и съдействайте заедно да разрешавате ситуации на тормоз. 

·         Разберете какво точно се е случило – кой, кога, какво, къде – разпитайте детето си подробно и му вярвайте. 

·         Свържете се с учителката на детето възможно най-скоро – поискайте лична  среща. Можете да й пуснете запис на разказа на детето си. Говорете за конкретни стъпки, които можете вие, училището, детето да предприемете, за да се спре тормозът. 

·         Помогнете на детето да научи техники за устояване на тормоза – практикувайте начини за ходене, говорене и отстояване на себе си в случай на тормоз. Помогнете на детето да изгради умения за създаване на приятелства. Обърнете се към училищния психолог за съдействие.

ВАЖНО: Разрешаването на проблема с тормоза отнема време! Опитайте се да запазите спокойствие. На учителите ще им отнеме време да разговарят с детето ви, с насилника, с останалите свидетели и тогава да вземат решение, което да е най-подходящо за всички замесени.

Какво НЕ бива да правите, ако детето ви е жертва на насилие:

·         Да обещаете, че ще запазите тайна – от изключителна важност е учителите да са информирани за проблема, за да се направи максималното да се спре тормозът. 

·         Да се обадите на родителите на насилника – родителите на децата-насилници обикновено заемат защитна позиция. Да се конфронтирате с тях почти винаги води до влошаване на нещата. 

·         Да окуражавате детето да отвърне на удара – по този начин само поставяте детето в още по-опасна позиция за вбъдеще. Вместо това, окуражете детето да говори веднага с учител, ако усети приближаване на опасност. 

·         Да обвинявате детето си за това, че е жертва – обвиненията затварят комуникацията и оставят детето в безпомощна позиция. Изяснете на детето, че то по никакъв начин не заслужава да бъде тормозено.


Дали вашето дете тормози другите деца?


Предупредителни сигнали: 

·         Има пари или вещи, чието притежание не може да бъде обяснено (или се оправдава, че са на негов приятел);

·         Игнорира правила, нарушава граници;

·         Държи се агресивно към братята и сестрите си;

·         Винаги иска да печели, трудно му е да губи;

·         Превъзбужда се, когато се зараждат конфликти и се наслаждава на предизвикани от него спорове;

·         Обвинява другите за собствените си несгоди, отказва да поеме отговорност, ако е сгрешил, крие грешките си;

·         Търси начин да доминира или манипулира околните;

·         Изглежда, че се наслаждава на чуждите страхове, дискомфорт, болка;

·         Демонстрира липса или минимална емпатия към чуждите проблеми;

·         Изпитва трудност да се вписва в група.

Какво да направите, ако учителят ви казва, че детето ви тормози другите деца:

·         Разговаряйте с детето, знаейки че детето ви може да отрича. Запазете спокойствие и му разяснете, че тормозът е неприемливо поведение за вас. 

·         Разговаряйте насаме с учител или училищен психолог. Запознайте се с фактите и поискайте да бъдете информирани при всяка проява на насилие от страна на детето. Работете съвместно с училището и регулярно се информирайте за прогреса на детето. 

·         Прилагайте разумни, съобразени с възрастта последствия спрямо детските постъпки – тайм-аути, отнемане на привилегии. Не викайте, не заплашвайте, не удряйте, не се въздържайте от емоционален отговор – тези действия повече нараняват, отколкото да помагат. 

·         Окуражавайте усилията на детето за промяна – осигурете подходяща награда при спазване на домашните и училищни правила. 

·         Уверявайте непрекъснато детето си във вашата безусловна любов – казвайте му, че ще работите заедно, за да промените неприемливите поведения и няма по никакъв начин да се откажете от него.

Какво да правите, ако мислите, че детето ви тормози другите: 

·         Прекарвайте пълноценно време с него – проявявайте интерес към дейностите на детето в училище, с приятелите, със съседите. Окуражавайте разговори за силните чувства и трудните теми, които съпътстват порастването на детето. 

·         Ограничете времето на детето пред компютъра и телевизора – проучете кои видео игри, телевизионни филми и предавания, както и посещавани уеб-сайтове съдържат агресивни послания и ги ограничете. 

·         Проверявайте – поставяйте разумни граници. Винаги изисквайте да знаете къде и с кого е детето. 

·         Помагайте в усвояването на социални умения – разигравайте различни ролеви игри, в които детето може да упражнява умения за разрешаване на конфликти. Потърсете помощ от училищния психолог за включване на детето в група за контрол на гнева.


Превод и адаптация: Allan Beane “The new bully free classroom”


Източник: http://purvite7.bg/?p=1090

ЕДИН НЕ СЪСТОЯЛ СЕ РАЗГОВОР НА ТЕМА ВРЕМЕ

 

Веднъж, петгодишната ми дъщеря ме попита:

- За какво се използва часовника?

- Часовникът служи, за да можем да управляваме времето си - отговорих бързо аз.

- Но какво е времето, тати и какво значи да го управляваме - продължи да любопитства тя.

Смотолевих нещо набързо. Не намерих сили да й кажа това, което имам намерение да кажа на вас. А можеше да отговоря така:

Мило дете, ще ти кажа осем неща:

Първо, времето е мярка

Часовото време се измерва на базата на секундата по системата СИ (или СИ-секунда). До 1956 г. СИ-секундата се определя спрямо въртенето на Земята и е дефинирана като една 86400-на част от средния слънчев ден. Днес СИ-секундата се определя от атомни часовници и времето, базирано на СИ-секундата, се нарича атомно време. Тъй като въртенето на земята не е с постоянна скорост, атомното и слънчевото време се разминават. Понякога се налага да се прибавя или вади високосна секунда. И както виждаш, ние нямаме никакъв контрол върху това. Не е по силите ни да управляваме времето.

Второ, времето е демократично

Няма значение кой си. Няма значение умен ли си или глупав. Няма значение дали си богат или беден, имаш 24 часа в денонощието.

Трето, времето е еднопосочно

Тече и вече никога не се връща. Само предстои. Но дали? Всеки следващ момент може да се случи нещо и времето да спре. Да спре за ТЕБ. Помни дете - имаш само ТУК и СЕГА. Предишното е само история, от която можеш да се поучиш(евентуално защото нещата/ контекста е винаги различен). Не позволявай на миналото да краде от настоящето ти. Бъдещето е неясно и обвито в мъгла, което не означава, че трябва да живееш ден за ден. Просто се наслади на момента. Използвай го по най-пълноценния начин. Може да ти е за последно.

Четвърто, времето е безценно

За разлика от магазините за играчки няма магазини за време. Не можеш да си купиш време. Просто не се продава. И това го прави безценно. Не можеш да го спестяваш. Не можеш да го заемеш и после да си търсиш версиите. Бъди внимателна, когато пилееш собственото си или чуждото време. Загубено е много повече от час/два или ден. Загубена е частица от нечий безценен живот.

Пето, времето е дар

Времето ти е подарено от Бог. Неговата воля се е проявила чрез нас - твоите родители. И не само. Времето е дар от всички и всичко на тази земя. Добре е да пазиш и да използваш много внимателно този дар.

Шесто, времето има настроение

Обърнала ли си внимание, дъще, че когато ти си забързана и времето е забързано. Когато си отчаяна и времето е отчайващо. Когато си щастлива - живееш в щастливо време.

Седмо, времето е кратко.

Часовникът, дечко, започва да тиктака от момента, в който си се родила и ще спре в момента, в който вече няма да съществуваш. А ти знаеш ли кога ще стане това? Може би, и дано да живееш колкото най-възрастният човек на планетата 122 години - а може би повече. Никой (освен Бог) не знае кога ще спре твоя часовник.

Осмо, времето е вечно

Осмицата е символът на безкрая. Времето ще бъде - независимо дали тебе те има или не в тази ти форма. В началото всичко в тази вселена е било енергия. После преди 13-14 милиарда години (ако може въобще да си го представиш) енергията се е превърнала в материя. Всъщност ти си вид енергия придобила сегашната ти форма. След време формата ти ще се трансформира в енергия и после в друга форма. ТИ ЩЕ СЪЩЕСТВУВАШ ВЕЧНО. Времето, в другата ти форма, може би няма да има значение. И може би няма да има часовници, за които да разпитваш.

Как ще използваш отреденото ти време зависи само от теб. Това е твоя живот и ти решаваш. Но помни! Доброто за теб невинаги е добро за друг. Ценното за теб не означава, че е ценно и за другите. Правилното и неправилното понякога зависят от гледната точка. Между мъдрото и глупавото често пъти дори няма граница.

Не мога да ти кажа кои са твоите 24 деления на часовника, но мога да ти дам осем бащински съвета:

Отдели си време за работа, това е цената на успеха.

Отдели си време за мислене, това е източникът на сила.

Отдели си време за игра, това е тайната на вечната младост.

Отдели си време за четене, това е изворът на мъдростта.

Отдели си време за семейство/приятели, това е пътят към щастието.

Отдели си време за любов, това е радостта в живота.

Отдели си време за смях, това е музиката за душата.

Отдели си време за сътворение, това е проявление на красотата.

Мъдро ще бъде да разпределиш времето си така, че да можеш да работиш и върху собственото си усъвършенстване. Учи се винаги от всяко нещо и от всеки човек. Аз така се уча от теб. Да, може да ти се стори странно, но ти си ми учител. А аз не съм срещал още човек, който няма на какво да ме научи. Бъди готова да приемеш най-скъпите уроци - уроците на живота. Стреми се към съвършенството всеки ден и знай, че никога няма да бъдеш съвършена. Внимателно взимай решения и знай, че животът е поредица от избори. Понякога ще съжаляваш за своите избори. Недей! Ако правилно си научила урока си, придобила си опит, натрупала си познание и си направила още една крачка към съвършенството. Не търси вина в другите и не завиждай това ще те разруши като тумор, ще те разруши отвътре. Помни - човек (стига да е физически и психически здрав) е поредица от избори, които сам е направил. Всеки сам заслужава съдбата си.

За всеки от нас е отреден един час, в който времето ще спре. Може би миг преди това, а може би повече - човек се обръща назад и прави равносметка на своя живот. Прави баланс. Прави оценка. И ако сама ти не бъдеш доволна от себе си, НИКОЙ не може да ти прости. И твоя дух ще блуждае навеки белязан от крайно несъвършенство.

Затова, моля те, докато израстваш, а и цял живот, прави следните осем неща:

Първо - намери своята мисия - мисли - търси с упорство и намери смисълът на твоя живот;

Второ - открий своите ценности - изясни ги, разсъждавай трезво, не се поддавай на влиянието на медиите, модата, филмите - разбери какво наистина е ценно за теб самата;

Трето - постави своите приоритети - не бъди проста реакция на случващото се около теб. Когато знаеш своята мисия и ценности, това вече е лесно - работи с приоритети, защото иначе няма да ти стигне един живот, колкото и дълъг да е той;

Четвърто - направи си свой личен план за успех - действай. Внимавай, и аз, и майка ти, а и много хора и институции, ще се опитат (за добро или лошо) да ти наложат техните планове - но ти следвай своя;

Пето - гледай на своето време като инвестиция - както повечето неща и инвестицията е избор. Печелиш нещо и нещо друго губиш. Така че - инвестирай внимателно, не пилей този най-ценен ресурс - когато отделяш време за нещо мисли дали си заслужава, мисли какво печелиш и от какво се лишаваш когато даваш от времето си;

Шесто - следи са своя успех - лесно е, когато периодично контролираш дали постигаш своите цели, следи дали действията ти помагат да изпълниш своя личен план;

Седмо - бъди гъвкава - и ако обстоятелствата налагат, преформулирай целите си и направи нов план, понякога (и то доста често) даже целта не е важна - важен е пътят. Взимай внимателно тези решения и се научи да се примиряваш с непроменимото да имаш сили да промениш променимото и да различаваш кое може и кое не;

Осмо - наслаждавай се на своя живот - какъвто и да е той възможно е да бъде само един, затова му се наслади - но не се знае, може да имаш и повече, така че, внимавай. Обичай и се наслаждавайки се на своя живот, пази живота на другите. Вгорчаваш ли нечий чужд живот - няма наслада. Успеха е горчив ако си го постигнала с унищожение;

Сега сигурно разбирате защо не намерих сили да кажа всичко това на детето си. Но от все сърце се моля то да порасне и да разбере всичко това. Тогава ще намеря куража да я попитам следното:

„След като разбра за какво служи часовника, след като разбра, че часовникът е само един от инструментите, чрез които градиш своя живот - готова ли си да работиш за смъртта?”

и независимо какво ще ми отвърне тя аз ще уважа отговора й, но бих добавил:

Ти избираш. Но помни, времето е твоя живот. Можеш да управляваш времето като управляваш себе си.

Всъщност ти си часовника, дете.

Тодор Миндиликов

 

МАТЕРИАЛИ за първи клас

Note: Please fill out the fields marked with an asterisk.